پوشش کامل نیازهای شما برای یادگیری

مقدمه ای بر ماشین لرنینگ

بخش مقدماتی : 🤓

تعریف ساده ماشین لرنینگ اینطوری میشه گفت که به علم برنامه نویسی کامپیوتر ها به نحوی که از داده ها یادبگیرند . یا به عبارت دیگه حوزه ای از علوم کامپیوتره که این قابلیتو به کامپیوتر میده که بدون برنامه نویسی شدن به طور مشخص یه کاریو انجام بده.

یه مثال ساده از ماشین لرنینگ فیلتر اسپم ایمیله . که یه سری از ایمیل های آشغال رو به عنوان اسپم بهش میدیم و یه سری دیگه که مهم هستند رو به عنوان ایمیل مهم یا None-Spam بهشون میدیم و میاد بر اساس نمونه هایی که بهش دادیم به ایمیل ها لیبل میده که اسپم هستند یا نیستند .

فرق ماشین لرنینگ با کد زدن عادی چیه ؟

تو همون مثال ایمیل های اسپم فرض ما می خوایم خودمون یه برنامه ای طراحی کنیم که بیاد توی ایمیل ها بگرده و مثلا یه سری الگو های کلامی که ایمیل های اسپم دارند رو تشخیص بده و هر چه قدر که تعداد این الگو ها بیشتر بود احتمال اینکه این ایمیل عنوان اسپم بگیره بیشتر هستش پس به طور خلاصه اون عمل اصلی و مهمی که ما انجام میدیم نوشتن قوانین تشخیص این الگو هاست.

بدیه این کار چیه ؟ اینکه نهایتا ما یه مقدار زیادی کده پیچیده داریم که فقط برای این لیست از ایمیل ها کار

می کنه😥

در مقابل یه فیلتر اسپم با استفاده از ماشین لرنینگ به طور خودکار یادمیگیره کدوم کلمات و جملات نشون دهنده اسپم بودن ایمیل هستند حالا چجوری اینکارو انجام میده ؟ میاد تو ایمیل ها میگرده که کدوم کلمات و جملات به طور غیر طبیعی تکرار شدند و یه سری الگو توی این کلمات پیدا می کنه

این برنامه به مراتب کوتاه تر و دقیق تر از روش قبلی هست و جوریه که ما اگه یه سری ایمیل جدید بهش بدیم خودشو تطبیق میده به دیتا های جدید😃

پس به طور خلاصه ماشین لرنینگ برا اینکار ها مناسبه :

  1. مسائلی که توش پیدا کردن جواب مناسب نیازمند قوانین و حالات بسیار زیادی هست .
  2. محیط هایی که توی اونها داده های به طور مرتب تغییر می کنند و استفاده از یه سری کد ثابت جوابگو نیستش و باید به طور مرتب این کد تغییر بکنه بسته به دیتایی که داره.
  3. توی بحث بیگ دیتا استفاده از ماشین لرنینگ به ما کمک می کنه که روابط بین یه سری ورودی ها رو درک کنیم و اصطلاحا اونارو همسو بدونیم.

مطالب مشابه